سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آداب و رسوم مردم بلژِیک

Pictures Of Belgian People

بلژیک کشوری مستقل در اروپای غربی به پایتختی بروکسل است که مرز مشترکی با فرانسه، هلند، آلمان، لوکزامبورگ، و دریای شمال دارد. این کشور به دلیل تنوع فرهنگی بالایی که دارد مقصد عالی‌ای برای گذراندن تعطیلاتی چند روزه است. جمعیت این کشور بالغ بر 11.4 میلیون نفر و اصلی‌ترین شهرهای آن بروکسل، شارلروآ، خنت، و آنتورپ است. زبان اصلی مردم هلندی، فرانسوی و آلمانی است. دین رایج در بلژیک مسیحیت و پول رایج آن یورو است.

فرهنگ 

بلژیک به دلیل مرز مشترکی که با کشورهای فرانسه، آلمان و هلند دارد از تنوع فرهنگی بالایی برخوردار است. و همین هم موضوع هم بلژیک را به یکی از مقاصد محبوب برای خرید بلیط هواپیما تبدیل کرده است. به دلیل تنوع فرهنگی زیاد بلژیک نمی‌توان به طور قطع گفت که یک رسم خاص در کل بلژیک اجرا می‌شود. به طور کلی بلژیک دارای سه فرهنگ اصلی است: شمال و منطقه فلاندر متاثر از فرهنگ هلندی، جنوب و منطقه والونی متاثر از فرهنگ فرانسوی و شمال شرق کشور متاثر از فرهنگ آلمانی است.

ارزش های خانوادگی 

اگر سفری به بلژیک داشته باشید متوجه اهمیت خانواده در این کشور خواهید شد. خانواده در بلژیک نقش محوری دارد و تعهد به خانواده از اولویت‌های فردی در جامعه بلژیک است. بسیاری از اهالی بلژیک در همان شهری که به دنیا آمده‌اند می‌مانند و این امر باعث نزدیک‌تر شدن خانواده‌ها و وابستگی آن‌ها به یکدیگر می‌شود.

آداب معاشرت 

اگر میهمان فردی بلژیکی شدید، بد نیست برخی از آداب و رسوم مرد بلژیک را بدانید. ملاقات و سلام و احوالپرسی در بلژیک به صورت بسار رسمی صورت می‌گیرد. اگر افراد با یکدیگر آشنایی نداشته باشند به دست دادن اکتفا می‌شود اما اگر افراد با یکدیگر آشنایی قبلی داشته باشند معمولا با یکدیگر روبوسی هم می‌کنند. البته این روبوسی بیشتر بسیدن هوا است تا صورت فرد. آقایان بلژیکی هنگام ملاقات با یکدیگر فقط دست می‌دهند. اگر به خانه فردی بلژیکی دعوت شدید، حتما همراه خود گل و یا شکلات با کیفیت برای میزبان هدیه ببرید. بهتر است گل کاغذپیچ نشده و در میان‌شان گل داوودی سفید رنگ نباشد زیرا این گل نشانگر مرگ است. تعداد گل باید در رقم‌های عجیبی به غیر از 13 باشد.

آداب غذا خوردن 

بلژیکی‌ها در رستوران و یا خانه خود از میهمانان پذیرایی می‌کنند. البته پذیرایی از میهمانان در خانه هنگامی اتفاق می‌افتد که میهمان از دوستان نزدیک و یا عضوی از خانواده باشد. اگر دعوت‌نامه شما به صورت کتبی و نوشتاری در اختیارتان قرار گرفته است باید پاسخ آن را به صورت کتبی بدهید. پس از ورود به جمع منتظر باشید تا میزبان شما را به سایر میهمانان معرفی کند. به صورت مرتب و شایسته میهمانی لباس بپوشید، بلژیکی‌ها به ظاهر خود اهمیت می‌دهند و از میهمان‌شان نیز انتظار این دقت و اهمیت را دارند. وقت شناسی نیز در بلژیک اهمیت بسیاری دارد پس راس ساعت در مهمانی حضور داشته باشید. پس از ورود به جمع منتظر باشید تا میزبان شما را برای نشستن راهنمایی کند. خانم‌ها زودتر از آقایان می‌نشینند. هنگام میل کردن غذا چنگال را در دست چپ و کارد را در دست راست بگیرید. هنگام غذا خودرن مچ دست را به میز نچسبانید. قبل از این که نوشیدنی میل کنید منتظر میزبان باشید تا اگر سخنرانی‌ای داشته باشد، آن را ادا کند. سرپا ایستادن هنگام سخنرانی قبل از نوشیدن، نشانه ادب است. غذا را به اندازه‌ای که میل دارید بکشید تا غذای اضافه در بشقاب نماند. این نه تنها هدر دادن غذا است بلکه در فرهنگ بلژیک نوعی بی ادبی است. اگر از غذا خوردن سیر شدید، چنگال و کارد خود را به صورت موازی کنار یکدیگر قرار دهید به گونه‌ای که دسته‌شان به سمت خودتان و کمی متمایل به راست باشد. در انتها حتما از غذایی که میل کردید تعریف کنید.

تعطیلات 

بلژیک در طول سال چندین تعطیلات و جشن برگزار می‌کند. پس بی جهت نیست که سفر و خرید بلیط هواپیما این کشور طرفداران زیادی دارد. به جز این جشن‌ها که در سرتاسر کشور برگزار می‌شود، بسیاری از شهرها و روستاهای بلژیک مراسم خاص خود را دارند که به صورت کارناوال‌ها و فستیوال‌هایی تماشایی برگزار می‌شود. برخی از فستیوال‌های برگزار شده در بلژیک به اندازه‌ای مطرح شده‌اند که تعداد قابل توجهی از گردشگران در روز برگزاری این فستیوال‌ها راهی این کشور می شوند تا در شادی و جشن مردم این کشور شرکت کنند. یکی از این فستیوال‌های مطرح، فستیوال خنت است. خنت فستیوال 10 روزه است که معمولا در ماه جولای برگزار می‌شود و در آن به  اجرای تئاتر و موسیقی می‌پردازند. جالب است بدانید این فستیوال را سومین فستیوال بزرگ اروپا می‌دانند.